Institutul de Științe ale Educației, la solicitarea Ministerului Educației și Cercetării, a realizat între septembrie 2024 și aprilie 2025 un studiu amplu privind efectele burselor școlare asupra participării și performanței elevilor, pe un eșantion reprezentativ de 510 unități școlare și peste 27.000 de respondenți, inclusiv elevi, părinți, profesori și directori. Studiul arată că bursele sociale au cei mai mulți beneficiari, iar bursele de merit sunt cele mai finanțate, contribuind semnificativ la reducerea absenteismului și abandonului școlar, în special în mediul rural, și la creșterea motivației pentru învățare. Datele oficiale indică acordarea a peste 1,37 milioane de burse în anul școlar 2023-2024, cu o creștere la peste 1,4 milioane în ianuarie 2025. Majoritatea respondenților consideră corect pragul de 30% pentru acordarea burselor de merit și de reziliență, deși există critici privind echitatea și impactul asupra motivației. Studiul recomandă simplificarea procedurilor administrative, clarificarea rolului burselor și îmbunătățirea suportului digital și uman pentru gestionarea acestora.